Kawan-Kawan ^^

Saturday, January 15, 2011

Berperilaku Seindah Bicara

salam..

hehe..ni tajuk khutbah semalam sebenarnye.. =)
aku xtau kenapa aku rase menarik..
*although khatib yang bace tu buat orang rase mengantuk gile..

tapi x pe..isi sampai..

b4 khutbah, ade sorang atuk ni..
atuk ke?..erm imam 2 or imam 1..aku x pasti..sebab jarang g solat kat kg belakang ni..
dia cakap pasal fitnah..
dia ckap fitnah ni besar dosa n panjang cerita kat akhirat nanti...


erm..
risau gak..
sebab..kita suke buat early assumption to someone..ckap dia macam 2..
macam ni..padahal dia tu baik je..ish!..jahat la aku ni~ ngaa!..
tapi kita x tau pon dia tu baik sebenarnya..dah mmg sejak azali lagi dia punye
perangai cam2...
accept je la..smua orang laen2 kan..*hehe, ni aku bru blajar nak terima..
kdang2..aku benci gak orang ckap orang tu jahat, orang ni baik..
but, dalam diam2, kadang2 aku sendiri buat cam2...
contoh? xpayah ah~..hehe...

but betullah..
kalau x suke sorang uh..aku rase..kita patut buat donno je..
xpayah nak ckap2 pasal bnde buruk dia buat..
as long as dia bahagia..
kan Allah dah tutup aib seseorang itu..kenape kita gatal2 nak bukak lak??..
nanti kalau Allah bukak aib kita macam mane??...haaa..
cuak kot!..xnak2..
so, lepas ni aku kene beware sikit la dalam bergosip..*hahaha, kantoi..

haaa...
lepas tu ustaz tu ade ckap pasal munafik..
ni lagi cuak ni..
ciri2 dia...:
  1. bila berjanji x ditunaikan
  2. diberi amanah tapi x sampaikan
  3. berdusta
  4. berbalah x mahu kalah.
ok, jom kita kaji one by one..

1. bila berjanji x ditunaikan..
aku tgok kat kolej aku skarang...bile kita berjanji, bukan smua kita dapat buat..aku sje xnak amik larger scope, sje amik contoh terdekat..
for example, macam kat kelas., lecturer ckap..janji antar ari khamis, tapi kitorang mintak delay gak lab report last2..walaupon bende ni nampak kecik, n aku sendiri buat., tapi dia macam terpakse..ye lah..
although lecturer x kesah..tapi, xke kira janji is janji? kalau nak pikir betul2 lah..lepas tu, kalau macam janji ngan kawan2 nak lepas cafe ke..lepas tu ade hal penting..haaa..camne tu??..x bole nak elak..menghampiri tu~~..cuak ni..

2. diberi amanah xsampaikan.
for example., lecture notes..kadang2 kita maybe terlupa nak bagi kat member2..sebab lupe nak photocopy, bangun lambat lupe nak amik..lepas tu, kawan2 kita belajar xde notes..alamak..macamna tu? nak blame orang x bole gak..cakap senang ah..indah, tapi for the pelaksanaan..try ah jadi class rep baru tahu kan?..
tapi memang ah tngjawab tu berat..kesian..aku pon kdang2 orang suruh kirim salam pon terlupe..haa..
lagi 1..nampak remeh,..huh~.

3. berdusta.
kita selalu bgi alasan kat lecturer, tutor x siap sebab baru dapat lah,.ade tu kadang2 aku rase sempat je nak buat, tapi budak2 ni komplot ramai2 xnak buat..termasuk la aku..hahahahahah..haaa..dusta la tu!!..huish..pas2, miss mintak buku nota, kate tinggal, padahal xsiap..ade je dalam beg..menipu lagi...
bnyaknye~~

4. bile berbalah x mahu kalah.
ni aku xtau asal ustaz tu tambah..setahu aku ade 3 je..
tapi, cuak gak..ni lagi selalu kitorang buat..kita nak pendapat kita je betul..orang lain salah..then, kadang2, debate ngan lecturer lagi uh x puas hati!..aduh~..

haa..cukup 4 ciri2 munafik..although dia macam kita xperasan kan??..
tapi kita buat uh kecil..tapi beware! bole jadi besar!..
aku sendiri pon buat bende2 uh...ya Allah..kami x perasan ya Allah!..

n lastly,
ustaz tu ade ckap, pasal..
tajuk ni..berperilaku seindah bicara..senang ckap..
"cakap x serupa bikin"


Mengapakah kamu menyatakan sesuatu yang tidak kamu lakukan, sedangkan Allah sangat marah kamu mendustakan sesuatu yang tidak kamu lakukan ( aku xingat ayat dia yang betul, tapi macam ni la lebih kurang ustaz tu ckap..mohon rujuk)

macam kita tgoklah, kat tempat aku sendiri, cakap nak ade kolej itu lah, hospital 200 katillah, mane? mane? mane?..

tapi, betulah, bukan senang kau nak buat semua tu..

tapi x boleh buat, better diam..
kita tgok dakwah Nabi Muhammad S.A.W..baginda laksanakan ape yang dia sampaikan..
tgok amalan baginda..tgok tutur kata dia...Ya Allah..no wonder Islam gah sampai kini..

kita tgok Bani Israel, mendustakan ape yang diorang ckap..
for example..
mase dia mintak kat nabi ape ntah,(maaf lupa) dia ckap, nak lantik seorang raja..supaya boleh berperang dengan diorang. tapi mengapa nak raja nak berperang?...kalau x wajib berperang?
mase wajib perang mempertahankan negara diorang mereka lari xnak lawan..*israel ade negara ke b4 this?..
*yang kene hancur ngan Yaajud Maajud tu ape ek?..

hurm..

kaji balik, bile muhasabah balik diri..banyak gak kita silap..memang bnayk pon, so, nak dekat2 exam ni...aku mintak maaf ah kalau terlepas ckap ke, TERkutuk ke..TERlepas ckap ke..TERjanji tapi xbuat ke..TERlupe smhin ke..sorry..

all the best final. yeah!

5 comments:

syazwanizrashid said...

panjangnyee~ malas den nak bace. tp agak setuju jugak la. ade penah sekali neh aku pegi kem,, ad sorang kwn aku tanye."ko rase budak uh kat lua pki tudung tak?" ini dah kire early assumption laa. tp buruk. aku pulak ntah mcm mane boleh dpt idea dy.. aishh. kire aku pon termasuk dalam bad early assumption uh. ouh~ bad me.. bad me..

Anonymous said...

spe kata ada 3, mmg ada 4 la.

sbr la, hospital 200 katil sdg dibina.

ish kau ni. x sbr betul :p

Muhammad Zaiasraf bin Zainurin said...

wani : haha..itu mengumpat..same ke? adik beradik la kot :P

anonymous : haha..eh?.sbb mse seblum khutbah dia ckap ade 4..mse khutbah dia ckap ade 3..seingat aku ade 3..hehe..hospital tgah buat? kat perlis eh? :P

Anonymous said...

ada 4 la. cari dlm quran.

otw nak blk pv tu kan under contruction hospital 200 katil.

ishhhh..

Muhammad Zaiasraf bin Zainurin said...

ckap sng ah nak cri dalam quran..ntah b4 this belajar ustaz ckap ade 3 sthu aku..xpe2..sme je ade 3 ke 4..yang pnting kita aware with all 4..

hospital yang nak balik pv tu??...mane nye~~~ tu uitm la wei~ ade tulis kat board tu..